1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Läppärin akku ei pelitä

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi skannerz 02.01.2009.

  1. skannerz

    skannerz Member

    Liittynyt:
    22.03.2004
    Viestejä:
    23
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Itselläni vuoden käytön jälkeen läppärin (Packard Bell EasyNote) akku sanoi itsensä irti. Nyt siis läppäriä ruokitaan suoraan virtapiuhalla, olipa akku kiinni tai ei. Läppäri kuitenkin tunnistaa akun (näkyy tray-icon palkissa aktiivisena) ja huomaa kun akun ottaa irti. Jos kuitenkin lennosta irrottaisi virtapiuhan ja jättäisi koneen akun varaan, se sammuu. Windows Vistan sivupalkin eräs gadget ilmoittaa, että akku olisi 73 % täynnä. Läppäri on siis ostettu Gigantista.

    Ja kysymys kuuluukin, että paljon akku maksaa uutena(?), vai viitsiikö pistää Gigantin takuun kautta?
     
  2.  
  3. aba120

    aba120 Regular member

    Liittynyt:
    11.06.2013
    Viestejä:
    3,564
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Tuolla jotain noista akuista.
    Katso löytyykö sopivaa.

    http://www.solidware.fi/product_catalog.php?c=97

    Jotkut valmistajat antavat koneen mukana tulevaan
    akkuun takuuajaksi vain 6kk.

    Ala siinä sitten tappelemaan myyjän kanssa kun akku simahtaa,
    takuun jälkeen.
     
    Viimeksi muokattu: 02.01.2009
  4. wipe2000

    wipe2000 Senior member

    Liittynyt:
    05.08.2002
    Viestejä:
    6,109
    Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Akku on vähän hankala osa takuun suhteen. Monesti valmistajat ja myyjät rajaavat akun takuun lyhyemmäksi kuin muun koneen, mutta tuon tempun laillisuudesta (Suomessa) en ole varma. Tai siis, voihan takuun lyhentää, mutta onko akku ns. kuluva osa vai voiko sille(kin) kuluttajansuojalain perusteella vaatia esim. parin vuoden käyttöikää? Vai kolmen? Missään nimessähän se ei saisi olla ostajan ongelma, jos akku ei valmistajan ohjeiden mukaisesti käytettynä kestä, kuten luvattu.

    Melkeinpä ottaisin yhteyttä kunnan kuluttajaneuvojaan ja kysyisin sieltä mielipidettä. Ja ilman muutahan Gigantiltakin kannattaa koittaa saada uusi akku, en vaan tiedä, kuinka innokkaita siihen ovat. Onhan kone kuitenkin nyt aika käyttökelvoton, siihen nähden mitä sinulle on myyty (läppärin kun pitäisi toimia ainakin tunti ilman ulkopuolista sähköä).

    Kerro ihmeessä täällä kuinka kävi.
     
  5. skannerz

    skannerz Member

    Liittynyt:
    22.03.2004
    Viestejä:
    23
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Jeps, vein perjantaina läppärin Gigantin palvelupisteelle ja selvitin tilanteen siellä. Gigantin myyjä vilkaisi omalta koneeltaan, että takuuaikaa on reippaasti jälellä (3 vuotta yhteensä, läppäri ollut reilun vuoden jo käytössä.), joten hän pisti viestiä, että akku epäkunnossa (tai jotain sinne päin). Ja matkaan lähti. 2-3 viikon päästä saan sen sitten takaisin, siitä tulee sitten ihan ilmoitus tekstiviestinä kännykkään.
     
  6. Regel

    Regel Regular member

    Liittynyt:
    27.05.2006
    Viestejä:
    589
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Siskon läppäri lähti samankaltaisella vikailmoituksella Gigantin takuun kautta huoltoon.

    n. 3 vko päästä tuli takaisin. Muistikammat ja emolevy vaihdettu. -> Ei toimi -> Uudelleen Gigantin takuun kautta huoltoon -> n. 3 vko -> Kone ehjä.

    Aikaa kului: Puolitoista kuukautta.
     
  7. skannerz

    skannerz Member

    Liittynyt:
    22.03.2004
    Viestejä:
    23
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tänään kävin Gigantissa, kun pukkasi viestiä kännyyn. Siellä sitten totesivat, että akulla 6kk takuu (vain). Kävin kysymässä asiaa PC-klinikalta, siellä hemmo totes vain, että ei oo akkuja saatavilla, "Googleta!"
     
  8. wipe2000

    wipe2000 Senior member

    Liittynyt:
    05.08.2002
    Viestejä:
    6,109
    Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Jotain tuollaista vähän pelkäsinkin. Jos asiaa haluaa viedä eteenpäin ostamatta uutta akkua, tulee lähinnä seuraavat vaihtoehdot mieleen:
    - Ota yhteys kuluttajaneuvojaan, ja jos hänen mielestään myyjän vastuun pitäisi olla pidempi, auttaa varmaankin asian hoidossa.
    - Kovistele Giganttia kuluttajavastuulailla esim. huoltopäällikön tai jonkun muun vähän korkeammalla olevan henkilön suuntaan.
    - Selvitä maahantuoja ja koita anella tai uhkailla sieltä uusi akku.
    - Vie kiista Kuluttajariitalautakuntaan ja palaa asiaan vuoden päästä, kun saat sieltä päätöksen.
    - Palkkaa lakimies ja vie juttu käräjille. Ensin kannattaa varmistaa, että voit oikeastikin voittaa jutun, muuten tulee turhan kalliiksi.
    - Korjaa akku. Tyypillisesti sisällä on ns. vakiokennoja, esim. tyyppiä 18650, joita saa irrallisina kohtuuhintaan. Ongelma vaan on oman kokemukseni mukaan se, ettei kennoja ole tarkoitettu vaihdettavaksi. Akkupaketin päällysmuovia tuntuu olevan mahdoton saada auki rikkomatta sitä täysin. Lisäksi vika voi olla muuallakin kuin jossain kennoissa, jolloin korjaaminen voi olla vaikeaa.

    Oma mielipiteeni on selkeästi se, että litium-akun kuuluu kestää normaalikäytössä suunnilleen lähes kolme vuotta (vaikkakin kapasiteetti huonontuen). Muuten joko akussa tai koneen laturissa on joku suunnitteluvika.
    Ja eikös jo se, ettei vaihtoakkuja edes ole saatavilla, oikeastaan viittaa koko koneen käyttöiän pituiseen suunniteltuun kestävyyteen, jos asiaa haluaa siltä kannalta ajatella?

    (edit: typo)
     
    Viimeksi muokattu: 15.01.2009

Jaa tämä sivu